Metoda Profesora Feuersteina
Czym jest Metoda Feuersteina?
Ogólnie mówiąc, jest to metoda zwiększania sprawności umysłowej dzieci (i dorosłych) z różnego typu dysfunkcjami, stworzona przez rumuńskiego pedagoga żydowskiego pochodzenia – Reuvena Feuersteina. Jest także wykorzystywana do stymulowania rozwoju dziecka zdolnego. Podstawową zasadą Metody Feuersteina jest to, że wszyscy ludzie, niezależnie od wieku, przejawianych trudności czy statusu socjoekonomicznego mają zdolność do znacznego usprawniania swoich procesów uczenia się. Zastosowanie metody umożliwia zwiększenie potencjału do uczenia się, poprawia funkcjonowanie poznawcze i przenosząc poznanie na wyższy poziom – uczy jak się uczyć.
Jak to działa?
Rdzeniem programu terapeutycznego w Metodzie Feuersteina jest zastosowanie programu Instrumental Enrichment (IE). Jest to seria sesji podczas których terapeuta stosując techniki mediacyjne tworzy i wzmacnia poznawcze strategie i umiejętności swojego klienta, jednocześnie pomagając mu monitorować osobistą zmianę i potrzeby rozwojowe. Terapeuci Metody Feuersteina pomagają również kształtować takie środowisko swojego klienta, które wspiera i zachęca do dalszej nauki i rozwoju.
Czym Metoda Feuersteina różni się od innych?
Metoda Feuersteina jest oparta na głębokim przekonaniu o modyfikowalności człowieka. To optymistyczne podejście koncentruje się na tym, co ludzie są i będą w stanie osiągnąć a nie na ich deficytach i ograniczeniach. Ten optymizm wspierany jest przez system zbadanych naukowo instrumentów (zestawu ćwiczeń i zadań), które umożliwiają klientowi przekroczenie jego dotychczasowych granic i osiągnięcie więcej niż początkowo zakładał.
Dla kogo?
Metoda adresowana jest do pracy z klientami w wieku 7+ z:
- ADD,
- ADHD,
- dysleksją rozwojową,
- dyskalkulią,
- obniżoną sprawnością intelektualną,
- uogólnionymi trudnościami w uczeniu,
- nieharmonijnym rozwojem intelektualnym.
Zajęcia te można również wykorzystywać do stymulowania rozwoju dziecka zdolnego.
Pracujemy też wersją Instrumental Enrichment Basic, która przeznaczona jest dla dzieci młodszych (przedszkolnych). Ma ona na celu poprawę ogólnego funkcjonowania poznawczego, m.in.:
- percepcji,
- zdolności samoregulacji,
- kompetencji językowych
- planowania
- dekodowania emocji i relacji społecznych
oraz przeniesienie poznanych zasad na obszary życia codziennego.
Zajęcia tą metodą bazują na kartach pracy, które obejmują różne obszary kształtowania umiejętności oraz różne poziomy trudności. Przebiegają według stałej struktury, co zapewnia dziecku poczucie bezpieczeństwa i pewną przewidywalność zdarzeń. Podczas zajęć dziecko zachęcane jest do refleksji nad swoim działaniem.
Wartością metody jest opracowanie reguł (zasad) myślenia zastosowanie ich w sytuacjach dnia codziennego.